PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN MAKE A MATCH PADA MATA PELAJARAN BOGA DASAR UNTUK MENINGKATKAN KREATIVITAS DAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS X
Article Sidebar
Published:
Dec 15, 2017
Dimensions
Altmetrics
Statistics
Read Counter : 426
Download : 48
Main Article Content
Abstract
Abstrak
Tujuan penelitian ini adalah : 1) Untuk mengetahui peningkatan kreativitas siswa kelas X pada mata pelajaran boga dasar melalui penerapan model pembelajaran make a match; 2) Untuk mengetahui peningkatan hasil belajar siswa kelas X pada mata pelajaran boga dasar melalui penerapan model pembelajaran make a match. Hasil penelitian menunjukkan: 1) Terjadinya peningkatan kreativitas belajar siswa setelah diterapkan model pembelajaran make a match pada siswa kelas X Resto 2 SMK Pariwisata Triatma Jaya. Hal ini dapat dilihat dari kreativitas belajar siswa pada siklus I dengan menerapkan model pembelajaran make a match memperoleh persentase rata-rata 58,09% sedangkan pada siklus II dengan menerapkan model pembelajaran make a match memperoleh rata-rata 81,42%. 2) Terjadinya peningkatan hasil belajar siswa kelas X Resto 2 SMK Pariwisata Triatma Jaya setelah diterapkan model pembelajaran make a match. Hal ini dapat dilihat dari hasil belajar siswa pada siklus I dengan menerapkan model pembelajaran make a match memperoleh persentase rata-rata 75,11% sedangkan pada siklus II dengan menerapkan model pembelajaran make a match memperoleh persentase rata-rata 84,88%.
Kata kunci: Model Pembelajaran Make A Match, Kreativitas Belajar, Hasil Belajar
Abstract
The purpose of this study were: 1) to determine the creativity improvement of the tenth grade on basic culinary subjects through the application of make a match learning model; 2) to determine the student learning improvement of tge tenth grade on basic culinary subjects through the application of Make A Match learning model.The results showed: 1) occur an increase in student creativity after applied of make a match model in X Resto 2 class at SMK Pariwisata Triatma Jaya. It can be seen from the students creativity in the first cycle by application of make a match model gained 58,09% while in the second cycle by implementing of make a match model gained 81,42%. 2) occur an increase in student learning outcomes after applied of make a match model in X Resto 2 class at SMK Pariwisata Triatma Jaya. It can be seen from the results of student learning outcomes in the first cycle by implementing of make a match model gained 75,11% while in the second cycle implementing of make a match model gained 84,88%.
Keywords: Make A Match Model, Learning Creativity, Learning Outcomes
Tujuan penelitian ini adalah : 1) Untuk mengetahui peningkatan kreativitas siswa kelas X pada mata pelajaran boga dasar melalui penerapan model pembelajaran make a match; 2) Untuk mengetahui peningkatan hasil belajar siswa kelas X pada mata pelajaran boga dasar melalui penerapan model pembelajaran make a match. Hasil penelitian menunjukkan: 1) Terjadinya peningkatan kreativitas belajar siswa setelah diterapkan model pembelajaran make a match pada siswa kelas X Resto 2 SMK Pariwisata Triatma Jaya. Hal ini dapat dilihat dari kreativitas belajar siswa pada siklus I dengan menerapkan model pembelajaran make a match memperoleh persentase rata-rata 58,09% sedangkan pada siklus II dengan menerapkan model pembelajaran make a match memperoleh rata-rata 81,42%. 2) Terjadinya peningkatan hasil belajar siswa kelas X Resto 2 SMK Pariwisata Triatma Jaya setelah diterapkan model pembelajaran make a match. Hal ini dapat dilihat dari hasil belajar siswa pada siklus I dengan menerapkan model pembelajaran make a match memperoleh persentase rata-rata 75,11% sedangkan pada siklus II dengan menerapkan model pembelajaran make a match memperoleh persentase rata-rata 84,88%.
Kata kunci: Model Pembelajaran Make A Match, Kreativitas Belajar, Hasil Belajar
Abstract
The purpose of this study were: 1) to determine the creativity improvement of the tenth grade on basic culinary subjects through the application of make a match learning model; 2) to determine the student learning improvement of tge tenth grade on basic culinary subjects through the application of Make A Match learning model.The results showed: 1) occur an increase in student creativity after applied of make a match model in X Resto 2 class at SMK Pariwisata Triatma Jaya. It can be seen from the students creativity in the first cycle by application of make a match model gained 58,09% while in the second cycle by implementing of make a match model gained 81,42%. 2) occur an increase in student learning outcomes after applied of make a match model in X Resto 2 class at SMK Pariwisata Triatma Jaya. It can be seen from the results of student learning outcomes in the first cycle by implementing of make a match model gained 75,11% while in the second cycle implementing of make a match model gained 84,88%.
Keywords: Make A Match Model, Learning Creativity, Learning Outcomes
Article Details
How to Cite
Okta Cahyani, M. A., Ordani Astuti, N. M. E., & Suryanto, I. W. (2017). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN MAKE A MATCH PADA MATA PELAJARAN BOGA DASAR UNTUK MENINGKATKAN KREATIVITAS DAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS X. MEDIA EDUKASI : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 1(2). https://doi.org/10.36002/jmk.v1i2.307
Section
Articles
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.