PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN CREATIVE PROBLEM SOLVING UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR SISWA
Article Sidebar
Published:
Sep 12, 2019
Dimensions
Altmetrics
Statistics
Read Counter : 239
Download : 55
Main Article Content
Abstract
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan aktivitas dan hasil belajar siswa kelas X Tata Boga 1 di SMK Pratama Widya Mandala Badung setelah menerapkan model pembelajaran Creative Problem Solving pada mata pelajaran Boga Dasar. Jenis penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas yang dilaksanakan dalam dua siklus. Setiap siklus terdiri atas tahap perencanaan, tindakan dan refleksi. Data yang dikumpulkan dan dianalisis menggunakan lembar observasi aktivitas dan metode tes, yang selanjutnya dianalisis dengan teknik deskriptif kuantitatif. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa pembelajaran Boga Dasar dengan menggunakan model pembelajaran Creative Problem Solving dapat meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa kelas X TB 1 SMK Pratama Widya Mandala Badung. Peningkatan tersebut dapat dilihat dari aktivitas belajar siswa pada siklus I memperoleh persentase rerata 50,29% yang berada pada kategori “kurang”. Sedangkan pada siklus II persentase rerata aktivitas belajar siswa mencapai 80,09% yang berada pada kategori “baik”. Hal ini menunjukkan telah terjadi peningkatan aktivitas belajar siswa pada siklus II dengan peningkatan sebesar 29,80%. Selain itu, dari hasil belajar siswa pada siklus I memperoleh persentase rerata 75,24% yang berada pada kategori “baik”. Sedangkan pada siklus II persentase rerata hasil belajar siswa mencapai 85,25% yang berada pada kategori “sangat baik”. Hal ini menunjukkan telah terjadi peningkatan hasil belajar siswa pada silkus II dengan peningkatan sebesar 10,01%. Jadi, model pembelajaran Creative Problem Solving dapat meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa.
Kata Kunci : Creative Problem Solving¸ Aktivitas Belajar, Hasil Belajar
Abstract
This study aims to determine the increase in activity and learning outcomes of class X Tata Boga 1 students at SMK Pratama Widya Mandala Badung after applying the Creative Problem Solving learning model on Basic Catering subjects. This type of research is classroom action research conducted in two cycles. Each cycle consists of the stages of planning, action and reflection. Data were collected and analyzed using activity observation sheets and test methods, which were then analyzed by quantitative descriptive techniques. The results of this study indicate that Basic Food learning using the Creative Problem Solving learning model can improve the activity and learning outcomes of students of class X TB 1 at SMK Pratama Widya Mandala Badung. The increase can be seen from the learning activities of students in the first cycle obtaining an average percentage of 50.29% which is in the category of "less". While in the second cycle the average percentage of student learning activities reached 80.09% which was in the "good" category. This shows that there has been an increase in student learning activities in the second cycle with an increase of 29.80%. In addition, the learning outcomes of students in the first cycle obtained an average percentage of 75.24% in the "good" category. Whereas in the second cycle the average percentage of student learning outcomes reached 85.25% which was in the "very good" category. This shows that there has been an increase in student learning outcomes in silk II with an increase of 10.01%. So, the Creative Problem Solving learning model can improve student learning activities and outcomes.
Keywords: Creative Problem Solving, Learning Activities, Learning Outcomes
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan aktivitas dan hasil belajar siswa kelas X Tata Boga 1 di SMK Pratama Widya Mandala Badung setelah menerapkan model pembelajaran Creative Problem Solving pada mata pelajaran Boga Dasar. Jenis penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas yang dilaksanakan dalam dua siklus. Setiap siklus terdiri atas tahap perencanaan, tindakan dan refleksi. Data yang dikumpulkan dan dianalisis menggunakan lembar observasi aktivitas dan metode tes, yang selanjutnya dianalisis dengan teknik deskriptif kuantitatif. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa pembelajaran Boga Dasar dengan menggunakan model pembelajaran Creative Problem Solving dapat meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa kelas X TB 1 SMK Pratama Widya Mandala Badung. Peningkatan tersebut dapat dilihat dari aktivitas belajar siswa pada siklus I memperoleh persentase rerata 50,29% yang berada pada kategori “kurang”. Sedangkan pada siklus II persentase rerata aktivitas belajar siswa mencapai 80,09% yang berada pada kategori “baik”. Hal ini menunjukkan telah terjadi peningkatan aktivitas belajar siswa pada siklus II dengan peningkatan sebesar 29,80%. Selain itu, dari hasil belajar siswa pada siklus I memperoleh persentase rerata 75,24% yang berada pada kategori “baik”. Sedangkan pada siklus II persentase rerata hasil belajar siswa mencapai 85,25% yang berada pada kategori “sangat baik”. Hal ini menunjukkan telah terjadi peningkatan hasil belajar siswa pada silkus II dengan peningkatan sebesar 10,01%. Jadi, model pembelajaran Creative Problem Solving dapat meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa.
Kata Kunci : Creative Problem Solving¸ Aktivitas Belajar, Hasil Belajar
Abstract
This study aims to determine the increase in activity and learning outcomes of class X Tata Boga 1 students at SMK Pratama Widya Mandala Badung after applying the Creative Problem Solving learning model on Basic Catering subjects. This type of research is classroom action research conducted in two cycles. Each cycle consists of the stages of planning, action and reflection. Data were collected and analyzed using activity observation sheets and test methods, which were then analyzed by quantitative descriptive techniques. The results of this study indicate that Basic Food learning using the Creative Problem Solving learning model can improve the activity and learning outcomes of students of class X TB 1 at SMK Pratama Widya Mandala Badung. The increase can be seen from the learning activities of students in the first cycle obtaining an average percentage of 50.29% which is in the category of "less". While in the second cycle the average percentage of student learning activities reached 80.09% which was in the "good" category. This shows that there has been an increase in student learning activities in the second cycle with an increase of 29.80%. In addition, the learning outcomes of students in the first cycle obtained an average percentage of 75.24% in the "good" category. Whereas in the second cycle the average percentage of student learning outcomes reached 85.25% which was in the "very good" category. This shows that there has been an increase in student learning outcomes in silk II with an increase of 10.01%. So, the Creative Problem Solving learning model can improve student learning activities and outcomes.
Keywords: Creative Problem Solving, Learning Activities, Learning Outcomes
Article Details
How to Cite
Agustini, N. L. P. E., Astuti, E. O., & Suryanto, I. W. (2019). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN CREATIVE PROBLEM SOLVING UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR SISWA. MEDIA EDUKASI : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(1). https://doi.org/10.36002/jmk.v3i1.733
Section
Articles
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.