KOMPARASI ALGORITMA WINNOWING DAN RABIN KARP MENDETEKSI KEMIRIPAN TUGAS MAHASISWA
DOI:
https://doi.org/10.36002/jutik.v7i4.1527Abstract
ABSTRACTLearning is a process of improving one's self-quality both in terms of knowledge, attitudes and behavior. In the learning process in higher education, a lecturer often gives assignments to students. The purpose of giving assignments to students is to train them to want to learn, to be responsible and as material for evaluating the ability of students to understand a material that has been given. In making assignments, students often commit acts of plagiarism either intentionally or unintentionally. Many factors encourage students to take plagiarism, one of which is arrogance in making assignments whose goal is to finish assignments quickly and the lack of a sense of responsibility for students in doing assignments. One way to prevent and minimize plagiarism is to use document matching techniques with one another. with the aim of knowing the level of similarity of a text document. There are many algorithms in Text Mining that can be used such as the Jaro-Winkler algorithm, Rabin-Karp, Winnowing and so on. Referring to the description above, the author is interested in conducting a comparison analysis of the performance of the Jaro-Winkler, Rabin Karp and Winnowing algorithms in measuring the level of similarity of a document. text. In the trial process, it was found that the Rabin Karp algorithm has better performance than the Winnowing algorithm in detecting the similarity of student assignments.
Keywords: comparison, winnowing, Rabin Karp.
ABSTRAK
Belajar merupakan sebuah proses peningkatan kualitas diri seseorang baik dari segi pengetahuan, sikap maupun tingkah laku. Dalam proses belajar di perguruan tinggi sering kali seorang dosen memberikan tugas kepada mahasiswa.Adapun tujuan dari pemberian tugas kepada peserta didik yaitu melatih agar mau belajar, bisa bertanggung jawab serta sebagai bahan untuk evaluasi terhadap kemampuan peserta didik dalam memahami suatu materi yang sudah diberikan.Dalam pembuatan tugas mahasiswa sering melakukan tindakan plagiarisme baik dilakukan secara sengaja maupun tidak sengaja. Banyak faktor yang mendorong mahasiswa melakukan tindakan plagiarisme salah satunya sikap arogansi dalam pembuatan tugas yang tujuannya supaya tugas cepat selesai serta kurangnya rasa tanggung jawab mahasiswa dalam mengerjakan tugas.Salah satu cara untuk mencegah serta meminimalisir tindakan plagiarisme yaitu dengan menggunakan teknik pencocokan dokumen satu dengan yang lainnya dengan tujuan untuk mengetahui tingkat kemiripan suatu dokumen text. Ada banyak algoritma dalam Text Mining yang dapat digunakan seperti algoritma Jaro-Winkler, Rabin-Karp, Winnowing dan lain sebagainya.Merujuk dari uraian diatas penulis tertarik untuk melakukan analisis perbandingan kinerja algoritma Jaro-Winkler, Rabin Karp serta Winnowing dalam mengukur tingkat kemiripan suatu dokumen text. Dalam proses uji coba ditemukan bahwa algoritma Rabin Karp memiliki unjuk kerja yang lebih baik dibandingkan algoritma Winnowing dalam kasus mendeteksi kemiripan tugas mahasiswa.
Kata Kunci : komparasi, winnowing, Rabin-Karp.
Downloads
Additional Files
Published
2021-10-08
How to Cite
Arnawa, I. B. K. S. (2021). KOMPARASI ALGORITMA WINNOWING DAN RABIN KARP MENDETEKSI KEMIRIPAN TUGAS MAHASISWA. JUTIK : Jurnal Teknologi Informasi Dan Komputer, 7(4). https://doi.org/10.36002/jutik.v7i4.1527
Issue
Section
Articles
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.