THE ANALYSIS OF VERBAL AND VISUAL MEANINGS OF ADVERTISMENTS FOUND AT THE NOW BALI MAGAZINE: A SEMANTIC STUDY

Authors

  • Tri Sutrisna Agustia
  • Luh Ayu Mila Karmini

DOI:

https://doi.org/10.36002/litera.v6i1.1139

Abstract

ABSTRACT
The aim of this study is to analyze the verbal and visual, and type of meanings found in
advertisement at NOW Bali Magazine. This method was conducted using qualitative descriptive
methods. Data were analyzed using 7 types of meaning, Semantic (meaning study) theory by G.
Leech (1981), verbal and visual advertising as communication theory by (Dyer 1993). The Result
of this study is taken from 10 data in advertisement. Types of Dominant Meanings is Conceptual
meaning means what the words used refer to. The advertisement uses several words that refer to the
benefits it must capture or to convince consumers.
Keywords: Semantics, verbal and visual, advertisements, types of meanings
ABSTRAK
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisis makna verbal dan visual, dan tipe makna yang
terdapat pada iklan Majalah NOW Bali. Metode ini dilakukan dengan menggunakan metode
deskriptif kualitatif. Data dianalisis menggunakan tujuh tipe makna, teori Semantik (studi makna)
oleh G. Leech (1981). Periklanan verbal dan visual sebagai teori komunikasi oleh (Dyer 1993).
Hasil penelitian ini diambil dari sepuluh data dalam iklan. Tipe Makna yang Dominan adalah
Makna konseptual yang berarti mengacu pada kata-kata yang digunakan. iklan tersebut
menggunakan beberapa kata yang mengacu pada manfaat yang harus ditangkap atau untuk
meyakinkan konsumen.
Kata kunci: Semantik, verbal dan visual, iklan, tipe makna.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Additional Files

Published

2020-10-07

How to Cite

Agustia, T. S., & Karmini, L. A. M. (2020). THE ANALYSIS OF VERBAL AND VISUAL MEANINGS OF ADVERTISMENTS FOUND AT THE NOW BALI MAGAZINE: A SEMANTIC STUDY. LITERA : Jurnal Bahasa Dan Sastra, 6(1). https://doi.org/10.36002/litera.v6i1.1139