THE STUDY OF FIRST LANGUAGE ACQUISITION ON DEAFBLINDNESS CHILDREN IN THE MOVIE ENTITLED BLACK

Authors

  • Luh Putu Suyasinta Yanti
  • I Made Netra
  • Gede Primahadi Wijaya Rajeg

DOI:

https://doi.org/10.36002/litera.v8i1.1756

Abstract

ABSTRACT
The study is concerned with analyzing the first language acquisition passed by Michele
McNally as a deaf-blind child in the movie Black, which Sanjay Leela Bhansali directed in
2005. The aim of this study investigated the stages of the first language acquisition process
were undergone by Michele McNally as a deaf-blind child. This study, using the language
acquisition process theory by Aitchison (2011) and theory by Goldin-Meadow (2003) which
studied the language acquisition process on deaf-blind children. The data source is taken from
the movie itself and it is focused on utterances and non-verbal signs by using qualitative
research methods since it involved observation and documentation. The result found that the
first language acquisition passed by a deaf-blind child is different from normal children because
they pass through the stage of Manual Babbling, Pointing Gesture, and Iconic Gesture which
normal children did not pass.
Keywords: First Language Acquisition, Language Acquisition Process, Deaf-blind Child
ABSTRAK
Penelitian ini berkaitan dengan menganalisis pemerolehan bahasa pertama yang dilalui oleh
Michele McNally sebagai anak tuli-buta dalam film Black, yang disutradarai oleh Sanjay Leela
Bhansali di tahun 2005. Tujuan dari penelitian ini menyelidiki tahapan dalam proses
pemerolehan bahasa pertama yang dialami oleh Michele McNally sebagai anak buta-tuli.
Penelitian ini menggunakan teori proses pemerolehan bahasa oleh Aitchison (2011) dan teori
oleh Goldin-Meadow (2003) yang mempelajari proses pemerolehan bahasa pada anak-anak
buta-tuli. Sumber data diambil dari film itu sendiri dan berfokus pada ujaran dan isyarat nonverbal
dengan menggunakan metode penelitian kualitatif karena melibatkan observasi dan
dokumentasi. Hasil dari penelitian ini menemukan nahwa pemerolehan bahasa pertama yang
dilalui oleh anak tuli-buta berbeda dengan anak-anak normal karena mereka melewati
tahapan Babbling Manual, Gestur Menunjuk, Gestur Ikonik yang mana tidak dilalui oleh anakanak
normal.
Kata Kunci: Pemerolehan Bahasa Pertama, Proses Pemerolehan Bahasa Pertama, Anak Tulibuta

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2022-03-07

How to Cite

Yanti, L. P. S., Netra, I. M., & Rajeg, G. P. W. (2022). THE STUDY OF FIRST LANGUAGE ACQUISITION ON DEAFBLINDNESS CHILDREN IN THE MOVIE ENTITLED BLACK. LITERA : Jurnal Bahasa Dan Sastra, 8(1). https://doi.org/10.36002/litera.v8i1.1756