LINGUISTIC FEATURES FROM ADVERTISEMENT: THE SUBMISSION OF NEW UNIVERSITY STUDENTS IN BALI

Authors

  • Komang Dian Puspita Candra
  • IGA Vina Widiadnya Putri

DOI:

https://doi.org/10.36002/litera.v5i1.701

Abstract

ABSTRACT
This study was conducted to analyze about the use of linguistic features in
advertisement. The data sources of this study were used advertisements of submission for new
student in several universities in Bali especially for the academic year 2018/2019. Then,
observations with note taking technique were applied in collecting the data. The data were
analyzed qualitatively using the theory of semiotic by Barthes (1998) and theory from Leech
(1966) about English Advertising. The data presented in the form of formal and non-formal.
The results of the analysis found that these kinds of advertisements used linguistic features as
well to give information about the campus itself and also to attract the attention from the target
market so they will have a good opinion about the campus and finally choose one of the
campuses to continue their study. The linguistic features in this type of advertisements can be
analyzed in several terms, those are: 1) lexical choice, the advertiser mostly used verb and
adjective. 2) There were four types of sentence structure found namely declarative,
interrogative, imperative and exclamative sentence. Declarative sentence is more dominant
than other. 3) It also used abbreviation and acronym which has a correlation with the context.
Key words: advertising, linguistic fitur, verbal sign
ABSTRAK
Penelitian ini dilakukan dengan tujuan menganalisis tentang fitur-fitur linguistik dalam
iklan. Sumber data yang digunakan adalah iklan penerimaan mahasiswa baru di Bali untuk
tahun akademik 2018/2019. Metode observasi dan teknik mencatat digunakan dalam
pengumpulan data. Data yang sudah terkumpul dianalisis secara kualitatif menggunakan teori
tentang Semiotic dari Barthes (1998) dan teori tentang English Advertising dari Leech (1966).
Data disajikan dalam bentuk formal dan non- formal. Hasil analisis memeperlihatkan bahwa,
jenis iklan ini menggunakan fitur-fitur linguistik dengan baik untuk memberikan informasi
tentang keberadaan masing-masing kampus, dan juga menarik perhatian pembaca sehingga
memiliki opini yang baik tentang kampus yang diiklankan dan memilih kampus tersebut untuk
melanjutkan studi. Adapun jenis-jenis fitur linguistik yang ditemukan adalah: 1) dalam
pemilihan kata, pembuat iklan lebih banyak menggunakan kata kerja dan kata sifat
dibandingkan dengan jenis kata lainnya. 2) Iklan penerimaan mahasiswa baru menggunakan
empat jenis kalimat secara berkesinambungan dalam iklan yaitu kalimat berita, kalimat tanya,
kalimat perintah, dan kalimat seru dan penggunaan jenis kalimat berita mendominasi diantara
jenis kalimat lainnya. 3) dalam iklan juga ditemukan penggunaan akronim dan singkatan yang
terkadang menimbulkan kebingungan bagi pembaca karena membutuhkan pemikiran yang
lebih lanjut dan memperhatikan korelasi dengan kontekksnya untuk memahami makna dari
masing-masing singkatan dan akronim.
Kata Kunci : iklan, fitur linguistic, tanda verbal

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Additional Files

Published

2019-05-17

How to Cite

Candra, K. D. P., & Putri, I. V. W. (2019). LINGUISTIC FEATURES FROM ADVERTISEMENT: THE SUBMISSION OF NEW UNIVERSITY STUDENTS IN BALI. LITERA : Jurnal Bahasa Dan Sastra, 5(1). https://doi.org/10.36002/litera.v5i1.701

Most read articles by the same author(s)