PROJECT-BASED LEARNING IN ENGLISH FOR SPECIFIC PURPOSES: ENHANCING STUDENTS’ SPEAKING SKILL THROUGH VIDEO TUTORIAL PROJECT

Authors

  • Kadek Yogi Susana
  • Ni Nyoman Ayu J. Sasthaparamitha

DOI:

https://doi.org/10.36002/litera.v5i2.909

Abstract

ABSTRACT
This article presents the results of the study on the impact of project-based learning on
students’ speaking achievement particularly their presentation skills. The project-based
learning was designed through several stages with video tutorial as its final product.
Students were required to upload their video tutorial to their YouTube channel in order to
invite wider audience. Participants were 34 fourth-semester students enrolled in a fouryear
undergraduate program in Informatics Engineering (Computer System). The goal of
this project was to drive students’ engagement in speaking activities and enhance students’
creativity in the context of English of Specific Purposes. This classroom action research
was conducted in two cycles in which the quantitative data, i.e., three set of data including
(pre-test and post-test1), (pre-test and post-test2) and (post-test1 and post-test2) were
analyzed using SPSS statistic 21. The finding showed that the correlation coefficient (r) of
the first data set was 0,902, the second data set was 0,712 and the third data set was 0,786.
Based on the interpretation scale of correlation coefficient by Guilford (1965), the range
of all the correlation coefficients implies that there is a strong relationship between before
and after the treatment of PBL. Based on the result of analysis using SPSS statistics 21
with 95% level of confidence, it was revealed that -tcount < -ttable (-12,085 < -2,01669, -
16,352 <-2,01669 and -11,711<-2,01669) for all data set and the significance value of 2-
tailed was less than 0,05 (0,000 < 0,05). It can be concluded that H1 was accepted and H0
was rejected signifying that there was a significant effect of PBL implementation in
improving students’ speaking achievement. In other words, the results showed a significant
effect of PBL on students’ presentation skills in accordance with their background
knowledge in IT. Considering the positive result of this study, PBL is recommended to be
applied in teaching speaking for students in the context of English for Specific Purposes
as it can improve students’ achievement.
Keywords: Project-based learning, English for Specific Purposes, presentation skill,
video tutorial
ABSTRAK
Artikel ini menyajikan hasil studi tentang dampak pembelajaran berbasis proyek pada
prestasi berbicara siswa terutama keterampilan presentasi mereka. Pembelajaran
berbasis proyek dirancang melalui beberapa tahap dengan video tutorial sebagai produk
akhirnya. Siswa diminta untuk mengunggah tutorial video mereka ke saluran YouTube
mereka untuk mengundang audiens yang lebih luas. Partisipan adalah 34 mahasiswa
semester empat yang terdaftar dalam program sarjana empat tahun di Teknik Informatika
(Sistem Komputer). Tujuan dari proyek ini adalah untuk mendorong keterlibatan siswa 

Inggris untuk Tujuan Khusus. Penelitian tindakan kelas ini dilakukan dalam dua siklus di
mana data kuantitatif, yaitu, tiga set data termasuk (pre-test dan post-test1), (pre-test dan
post-test2) dan (post-test1 dan post-test2 ) dianalisis menggunakan statistik SPSS 21.
Temuan menunjukkan bahwa koefisien korelasi (r) dari set data pertama adalah 0,902, set
data kedua adalah 0,712 dan set data ketiga adalah 0,786. Berdasarkan skala interpretasi
koefisien korelasi oleh Guilford (1965), kisaran semua koefisien korelasi menyiratkan
bahwa ada hubungan yang kuat antara sebelum dan sesudah pengobatan PBL.
Berdasarkan hasil analisis menggunakan statistik SPSS 21 dengan tingkat kepercayaan
95%, terungkap bahwa -hitung <-tabel (-12.085 <-2.01669, -16.352 <-2.01669 dan -
11.711 <-2.01669 ) untuk semua set data dan nilai signifikansi 2-tailed kurang dari 0,05
(0,000 <0,05). Dapat disimpulkan bahwa H1 diterima dan H0 ditolak menandakan bahwa
ada pengaruh yang signifikan dari implementasi PBL dalam meningkatkan prestasi
berbicara siswa. Dengan kata lain, hasil menunjukkan efek signifikan PBL pada
keterampilan presentasi siswa sesuai dengan latar belakang pengetahuan mereka di
bidang TI. Mempertimbangkan hasil positif dari penelitian ini, PBL direkomendasikan
untuk diterapkan dalam pengajaran berbicara untuk siswa dalam konteks Bahasa Inggris
untuk Tujuan Tertentu karena dapat meningkatkan prestasi siswa.
Kata kunci: pembelajaran berbasis proyek, Bahasa Inggris untuk Tujuan Khusus,
keterampilan presentasi, video tutorial

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Additional Files

Published

2019-11-18

How to Cite

Susana, K. Y., & Sasthaparamitha, N. N. A. J. (2019). PROJECT-BASED LEARNING IN ENGLISH FOR SPECIFIC PURPOSES: ENHANCING STUDENTS’ SPEAKING SKILL THROUGH VIDEO TUTORIAL PROJECT. LITERA : Jurnal Bahasa Dan Sastra, 5(2). https://doi.org/10.36002/litera.v5i2.909