Motivasi Mahasiswa Asing Memilih Bali Sebagai Destinasi Wisata Edukasi
Article Sidebar
Published:
Mar 26, 2020
Dimensions
Altmetrics
Statistics
Read Counter : 678
Download : 214
Main Article Content
Abstract
ABSTRACT
This study aims to analyze the motivation of foreign students to choose Bali as an educational tourism destination that begins with identifying the pull and push factors of students choosing Bali. The questionnaire was distributed purposively to 105 students at three Universities located in Badung Regency which offered an educational tourism program. The method of this research is using a Likert scale to analyze the descriptive statistics, continued with deep interviews, was found the motivation why student choose Bali as study abroad destination. Then the influence and correlation between the push and pull factors with the students motivations is analyzed The pull factors are: 1) Bali is more affordable study abroad destination; 2) Bali Has great potential project to be developed which ideas for student to apply; 3) Environmental comfort; 4) Bali is the right ambiance for the internationalization; 5) Bali with a tropical climate increases interest in studying; 6) University rangking is not the main sector to determine the place to study. Meanwhile, the push factors are: 1) Bali is the image of cultural diversity and harmonious life; 2) Beautiful nature that can be enjoyed at any time; 3) Life with a more relaxed atmoshphere; 4) Natural resources that can be developed in the learning process; 5) The combination of classroom setting with outbound activies enable student to practice their Bahasa Indonesia; 6) Increaseth student enthuasiasm in absorbing knowledge in the free environment; 7) Package of learning programs combined with tour activities. The motivation of students to study in Bali is a place to improve individual abilities that contribute to maturity through learning to bear risks and make their own decisions. Based on the experiences, students definitely recommend Bali as an educational tourism destination. To analyze the correlation between motivation and push-pull factors, using the T-test, it was found that it has a moderate correlation. Therefore, the educational tourism program offered is expected to be packaged with an internship program while students are in Bali and the project must be implemented directly to the needs of people in Bali.
Keyword: pull factors, push factors, foreign students motivation, university
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk menganalisa motivasi mahasiswa asing memilih Bali sebagai destinasi wisata edukasi yang diawali dengan mengidentifikasi faktor penarik dan faktor pendorong memilih Bali. Angket kuisioner yang disebar secara purposive kepada 105 mahasiswa di tiga Perguruan Tinggi bertempat di Kabupaten Badung yang menawarkan program wisata edukasi. Metode penyebaran kuisioner menggunakan skala Likert untuk menganalisis statistik deskriptif faktor-faktor tersebut yang selanjutnya melalui deep interview didapatkan alasan mahasiswa asing memilih Bali. Kemudian dianalisis pengaruh antara faktor pendorong dan faktor penarik tersebut dengan besaran motivasi mahasiswa asing dengan menggunakan uji korelasi. Faktor penarik antara lain: 1) Bali merupakan destinasi belajar yang lebih murah; 2) Memiliki potensi besar untuk dikembangkan sehingga mahasiswa mendapatkan ide untuk diaplikasikan; 3) Kenyamanan lingkungan; 4) Bali adalah tempat yang tepat untuk belajar internationalization; 5) Bali dengan iklim tropis menjadi peningkat minat belajar; 6) Pemeringkatan Universitas bukanlah hal utama untuk menentukan pilihan tujuan perguruan tinggi. Sedangkan faktor pendorong meliputi: 1) Bali dengan keragaman budaya dan citra kehidupan harmonis; 2) Alam yang indah yang dapat dinikmati setiap saat; 3) Kehidupan dengan suasana lebih santai; 4) Sumber daya alam yang dapat dikembangkan dalam proses pembelajaran; 5) Program yang ditawarkan dengan kombinasi kegiatan belajar di kelas dan di alam bebas dapat digunakan untuk mengasah kemampuan berbahasa Indonesia (3.92), 6) dan melalui excursion mampu meningkatkan minat belajar (3.86); 7) Pengemasan program belajar yang dikombinasikan dengan kegiatan berwisata. Adapun motivasi mahasiswa belajar di Bali merupakan tempat untuk meningkatkan kemampuan diri yang dapat mendewasakan setiap individu melalui belajar menanggung resiko dan membuat keputusan sendiri dan dari pengalaman yang didapatkan di Bali sebagai rekomendasi bahwa Bali adalah wisata edukasi yang tepat bagi mahasiswa asing. Adapun besaran faktor pendorong dan panarik dianalisa dengan motivasi mahasiswa didapatkan bahwa memiliku hubungan yang sedang. Sehingga program wisata edukasi yang ditawarkan diharapkan dapat dikemas dengan program magang/internship selama mahasiswa berada di Bali dan Proyek yang dilaksanakan mampu memberikan kontribusi langsung terhadap kehidupan masyarakat di Bali.
Kata Kunci: faktor penarik, faktor pendorong, motivasi mahasiswa asing, universitas
This study aims to analyze the motivation of foreign students to choose Bali as an educational tourism destination that begins with identifying the pull and push factors of students choosing Bali. The questionnaire was distributed purposively to 105 students at three Universities located in Badung Regency which offered an educational tourism program. The method of this research is using a Likert scale to analyze the descriptive statistics, continued with deep interviews, was found the motivation why student choose Bali as study abroad destination. Then the influence and correlation between the push and pull factors with the students motivations is analyzed The pull factors are: 1) Bali is more affordable study abroad destination; 2) Bali Has great potential project to be developed which ideas for student to apply; 3) Environmental comfort; 4) Bali is the right ambiance for the internationalization; 5) Bali with a tropical climate increases interest in studying; 6) University rangking is not the main sector to determine the place to study. Meanwhile, the push factors are: 1) Bali is the image of cultural diversity and harmonious life; 2) Beautiful nature that can be enjoyed at any time; 3) Life with a more relaxed atmoshphere; 4) Natural resources that can be developed in the learning process; 5) The combination of classroom setting with outbound activies enable student to practice their Bahasa Indonesia; 6) Increaseth student enthuasiasm in absorbing knowledge in the free environment; 7) Package of learning programs combined with tour activities. The motivation of students to study in Bali is a place to improve individual abilities that contribute to maturity through learning to bear risks and make their own decisions. Based on the experiences, students definitely recommend Bali as an educational tourism destination. To analyze the correlation between motivation and push-pull factors, using the T-test, it was found that it has a moderate correlation. Therefore, the educational tourism program offered is expected to be packaged with an internship program while students are in Bali and the project must be implemented directly to the needs of people in Bali.
Keyword: pull factors, push factors, foreign students motivation, university
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk menganalisa motivasi mahasiswa asing memilih Bali sebagai destinasi wisata edukasi yang diawali dengan mengidentifikasi faktor penarik dan faktor pendorong memilih Bali. Angket kuisioner yang disebar secara purposive kepada 105 mahasiswa di tiga Perguruan Tinggi bertempat di Kabupaten Badung yang menawarkan program wisata edukasi. Metode penyebaran kuisioner menggunakan skala Likert untuk menganalisis statistik deskriptif faktor-faktor tersebut yang selanjutnya melalui deep interview didapatkan alasan mahasiswa asing memilih Bali. Kemudian dianalisis pengaruh antara faktor pendorong dan faktor penarik tersebut dengan besaran motivasi mahasiswa asing dengan menggunakan uji korelasi. Faktor penarik antara lain: 1) Bali merupakan destinasi belajar yang lebih murah; 2) Memiliki potensi besar untuk dikembangkan sehingga mahasiswa mendapatkan ide untuk diaplikasikan; 3) Kenyamanan lingkungan; 4) Bali adalah tempat yang tepat untuk belajar internationalization; 5) Bali dengan iklim tropis menjadi peningkat minat belajar; 6) Pemeringkatan Universitas bukanlah hal utama untuk menentukan pilihan tujuan perguruan tinggi. Sedangkan faktor pendorong meliputi: 1) Bali dengan keragaman budaya dan citra kehidupan harmonis; 2) Alam yang indah yang dapat dinikmati setiap saat; 3) Kehidupan dengan suasana lebih santai; 4) Sumber daya alam yang dapat dikembangkan dalam proses pembelajaran; 5) Program yang ditawarkan dengan kombinasi kegiatan belajar di kelas dan di alam bebas dapat digunakan untuk mengasah kemampuan berbahasa Indonesia (3.92), 6) dan melalui excursion mampu meningkatkan minat belajar (3.86); 7) Pengemasan program belajar yang dikombinasikan dengan kegiatan berwisata. Adapun motivasi mahasiswa belajar di Bali merupakan tempat untuk meningkatkan kemampuan diri yang dapat mendewasakan setiap individu melalui belajar menanggung resiko dan membuat keputusan sendiri dan dari pengalaman yang didapatkan di Bali sebagai rekomendasi bahwa Bali adalah wisata edukasi yang tepat bagi mahasiswa asing. Adapun besaran faktor pendorong dan panarik dianalisa dengan motivasi mahasiswa didapatkan bahwa memiliku hubungan yang sedang. Sehingga program wisata edukasi yang ditawarkan diharapkan dapat dikemas dengan program magang/internship selama mahasiswa berada di Bali dan Proyek yang dilaksanakan mampu memberikan kontribusi langsung terhadap kehidupan masyarakat di Bali.
Kata Kunci: faktor penarik, faktor pendorong, motivasi mahasiswa asing, universitas
Article Details
How to Cite
Section
Articles
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.