PERAN SEKTOR KEEMPAT DALAM PARIWISATA BERBASIS MASYARAKAT (COMMUNITY-BASED TOURISM
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
ABSTRACT
This article provides a theoretical model on the development and management of community-
based tourism, which involves the active role of the fourth sector in the economy. The fourth
sector is understood as the convergence of the three conventional sectors in an economy, i.e.,
the government/public sector, the private for-profit sector, and the non-profit sector. The
fourth sector, often called For Benefit Enterprise, combines the best characteristics of each
of those three sectors (Sabeti 2009). It is based on the concept of social entrepreneurship,
which necessitates that an entity developed to manage the CBT must have a strong social
mission in the DNA of its founding, while ensuring that the entity can derive its own earned
income in order to be somewhat independent from donations and government grants. Certainly,
the roles of the other three sectors are still necessary and expected, but at the end CBT that
is managed as a social entrepreneurship enterprise should focus on financial independence as
well as societal, cultural, and natural preservation.
Keywords: community-based tourism, social entrepreneurship, fourth sector, theoretical model
ABSTRAK
Artikel ini menyediakan model teoritis pada pengembangan dan pengelolaan pariwisata berbasis
masyarakat, yang melibatkan peran aktif dari sektor keempat dalam perekonomian. Sektor
keempat dipahami sebagai konvergensi dari tiga sektor konvensional dalam suatu perekonomian,
yaitu, pemerintah / sektor publik, swasta untuk-keuntungan sektor, dan sektor non-profit.
Sektor keempat, sering disebut Untuk Benefit Enterprise, menggabungkan karakteristik terbaik
dari masing-masing tiga sektor (Sabeti 2009). Hal ini didasarkan pada konsep kewirausahaan
sosial, yang mengharuskan bahwa entitas dikembangkan untuk mengelola CBT harus memiliki misi
sosial yang kuat dalam DNA pendiriannya, sambil memastikan bahwa entitas dapat memperoleh
pendapatan yang diperoleh sendiri agar agak independen dari sumbangan dan hibah pemerintah.
Tentu saja, peran dari tiga sektor lainnya masih diperlukan dan diharapkan, tetapi pada akhir
CBT yang dikelola sebagai perusahaan kewirausahaan sosial harus fokus pada kemandirian
finansial serta pelestarian sosial, budaya, dan alam.
Kata kunci : pariwisata berbasis masyarakat, kewirausahaan sosial, sektor keempat, model
teoritis
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.