RESTAURANT REVENUE MANAGEMENT
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
ABSTRACT
The purpose of revenue management is maximizing company's revenue take into
consideration the dimensions of the company's production capacity, price, purchase time. The
requirement to implement revenue management are: relatively fixed capacity, perishable
inventory, predictable demand, time variable demand, high fixed cost and low variable cost,
segment-able markets. The restaurant operators could adapt the principles of revenue
management to maximize revenues per available seat hours (Rev PASH).The main variables
should consider to practice revenue management in restaurant operation are managing demand
and managing price. Restaurant operators can predict the duration of the customers visiting by
reducing the customers uncertainty arrival time and reducing the customers time variability
while theyre enjoying the meal. Restaurant operators could apply different price and rate fence
to drive demand during slow periods and during rush periods. The application of revenue
management in restaurant operation should be done in a systematic steps, they are :
understanding in good manner of the revenue condition that has been achieved, recognize the
components that drive revenue fluctuations, determine the corrective measures and the
implementation, monitoring and evaluating results.
Keywords: Revenue management, Restaurant, Rev PASH
ABSTRAK
Revenue management bertujuan untuk memaksimalkan pendapatan perusahaan dengan
mempertimbangkan dimensi kapasitas produksi perusahaan dalam menyediakan jasa, harga
jual,waktu pembelian oleh konsumen. Syarat-syarat usaha yang dapat menerapkan revenue
management adalah :Relatively Fixed Capacity,Perishable Inventory,Predictable Demand,Time
Variable Demand,High Fixed Cost and Low Variable Cost,Segmentable Markets.Restoran dapat
menyesuaikan prinsip-prinsip revenue managementuntuk memaksimalkan pendapatan atas
penggunaan kapasitas tempat duduk yang tersedia di restoran per jam (RevPASH. Variabel
utama dalam penerapan revenue management di restoran adalah mengelola permintaan dan
mengelola harga. Prediksi terhadap durasi kunjungan pelanggan, penetapan harga jual yang
bervariasi berdasarkan karakteristik permintaan pelanggan. Pengelola restoran dapat melakukan
prediksi terhadap durasi kunjungan pelanggan dengan jalan mengurangi ketidakpastian waktu
kedatangan pelanggan di restoran dan dengan mengurangi variabilitas waktu pelanggan saat
menikmati hidangan. Pengelola restoran dapat menerapkan harga berbeda dan batasan harga yang
logis untuk mendorong permintaan selama periode sepi kunjungan dan menerapkan harga yang
tepat untuk masa ramai kunjungan. Penerapan revenue managementdalam operasional restoran
sebaiknya dilakukan secara sistematis dengan langkah-langkah : pemahaman awal yang baik
tentang kondisi pendapatan yang sudah dicapai, menemukan komponen yang mendorong fluktuasi
pendapatan di restoran, menentukan langkah perbaikan sekaligus pelaksanaannya, monitor dan
evaluasi hasil.
Kata kunci : Management Revenue Restoran, Rev PASH
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.