STRATEGI PENGEMBANGAN TAMAN NARMADA SEBAGAI SALAH SATU DAYA TARIK WISATA SPIRITUAL DI PROPINSI NUSA TENGGARA BARAT (NTB)
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
ABSTRACT
Narmada Park is located in the village of Lembuak, Narmada sub-district, West Lombok, West Nusa
Tenggara (NTB). In the garden area there are also Pura Kelasa, garden bath (fountain of youth), historic
buildings (the royal palace) and the legends of history that can strengthen the tourist attraction. But even
with their various tourist attraction at the site, is still considered to be maximized management by
strengthening the involvement of interested parties in Taman Narmada so it will be visited by tourists,
they are not only local tourist but also visited by foreign tourists. Data analysis techniques used in this
study are qualitative descriptive method, and matric of SWOT Analysis. The first is qualitative
descriptive method, which provides review or interpretation or meaning of the data and information
obtained, so that it becomes more meaningful than just a presentation in the form of numbers (numerical).
The second is matric of SWOT Analysis SWOT that is the continuation of a situation analysis of internalexternal,
where the factor of internal-external, where internal factors such as the factors strengths and
weaknesses combined with factors external the form factors of opportunities and threats, this
combination will produce some general strategies (Grand Strategy) Narmada Park development as one of
the spiritual tourist attraction in the province of West Nusa Tenggara (NTB).
Keywords : Spiritual Tourism, Strategy development, SWOT Analysis.
ABSTRAK
Taman Narmada terletak di Desa Lembuak, Narmada Kecamatan, Lombok Barat, Nusa Tenggara Barat
(NTB). Di daerah taman ada juga Pura Kelasa, mandi taman (air mancur dari pemuda), bangunan bersejarah
(istana raja) dan legenda sejarah yang dapat memperkuat daya tarik wisata. Berbagai daya tarik wisata
mereka di situs, masih dianggap dimaksimalkan manajemen dengan memperkuat keterlibatan pihak yang
berkepentingan di Taman Narmada sehingga akan dikunjungi oleh wisatawan, mereka tidak hanya wisatawan
lokal, tetapi juga dikunjungi oleh wisatawan asing. Teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian ini
adalah metode deskriptif kualitatif, dan matric Analisis SWOT. Yang pertama adalah metode deskriptif
kualitatif, yang memberikan ulasan atau interpretasi atau makna dari data dan informasi yang diperoleh,
sehingga menjadi lebih bermakna dari sekedar presentasi dalam bentuk angka (numerik). Yang kedua adalah
matric SWOT Analisis SWOT yang merupakan kelanjutan dari analisis situasi internal-eksternal, di mana
faktor internal-eksternal, di mana faktor-faktor internal seperti kekuatan faktor dan kelemahan
dikombinasikan dengan faktor eksternal faktor bentuk peluang dan ancaman , kombinasi ini akan
menghasilkan beberapa strategi umum (Grand Strategy) pembangunan Taman Narmada sebagai salah satu
obyek wisata spiritual di provinsi Nusa Tenggara Barat (NTB)
Kata kunci: Pariwisata Spiritual, pengembangan strategi, Analisis SWOT.
ABSTRACT
Narmada Park is located in the village of Lembuak, Narmada sub-district, West Lombok, West Nusa
Tenggara (NTB). In the garden area there are also Pura Kelasa, garden bath (fountain of youth), historic
buildings (the royal palace) and the legends of history that can strengthen the tourist attraction. But even
with their various tourist attraction at the site, is still considered to be maximized management by
strengthening the involvement of interested parties in Taman Narmada so it will be visited by tourists,
they are not only local tourist but also visited by foreign tourists. Data analysis techniques used in this
study are qualitative descriptive method, and matric of SWOT Analysis. The first is qualitative
descriptive method, which provides review or interpretation or meaning of the data and information
obtained, so that it becomes more meaningful than just a presentation in the form of numbers (numerical).
The second is matric of SWOT Analysis SWOT that is the continuation of a situation analysis of internalexternal,
where the factor of internal-external, where internal factors such as the factors strengths and
weaknesses combined with factors external the form factors of opportunities and threats, this
combination will produce some general strategies (Grand Strategy) Narmada Park development as one of
the spiritual tourist attraction in the province of West Nusa Tenggara (NTB).
Keywords : Spiritual Tourism, Strategy development, SWOT Analysis.
ABSTRAK
Taman Narmada terletak di Desa Lembuak, Narmada Kecamatan, Lombok Barat, Nusa Tenggara Barat
(NTB). Di daerah taman ada juga Pura Kelasa, mandi taman (air mancur dari pemuda), bangunan bersejarah
(istana raja) dan legenda sejarah yang dapat memperkuat daya tarik wisata. Berbagai daya tarik wisata
mereka di situs, masih dianggap dimaksimalkan manajemen dengan memperkuat keterlibatan pihak yang
berkepentingan di Taman Narmada sehingga akan dikunjungi oleh wisatawan, mereka tidak hanya wisatawan
lokal, tetapi juga dikunjungi oleh wisatawan asing. Teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian ini
adalah metode deskriptif kualitatif, dan matric Analisis SWOT. Yang pertama adalah metode deskriptif
kualitatif, yang memberikan ulasan atau interpretasi atau makna dari data dan informasi yang diperoleh,
sehingga menjadi lebih bermakna dari sekedar presentasi dalam bentuk angka (numerik). Yang kedua adalah
matric SWOT Analisis SWOT yang merupakan kelanjutan dari analisis situasi internal-eksternal, di mana
faktor internal-eksternal, di mana faktor-faktor internal seperti kekuatan faktor dan kelemahan
dikombinasikan dengan faktor eksternal faktor bentuk peluang dan ancaman , kombinasi ini akan
menghasilkan beberapa strategi umum (Grand Strategy) pembangunan Taman Narmada sebagai salah satu
obyek wisata spiritual di provinsi Nusa Tenggara Barat (NTB)
Kata kunci: Pariwisata Spiritual, pengembangan strategi, Analisis SWOT.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.