EFEKTIVITAS PENERAPAN E-MARKETING PADA KOMUNIKASI PEMASARAN SOSIAL ORGANISASI NIRLABA DI BALI
Article Sidebar
Published:
Nov 9, 2017
Dimensions
Altmetrics
Statistics
Read Counter : 293
Download : 260
Main Article Content
Abstract
ABSTRACT
Non-profit organizations are an institution or a group of some individuals who have a
specific purpose and work together to achieve goals. In the development of non-profit
organizations also need to do a fundraising activity in many ways according to the laws and rules
of their organization. Organizations will undertake marketing efforts, at least promotion
activities to sponsor fundraising for the nonprofit organization or to delivering their concern.
One of the tools, we use today is the online media, so the pattern of marketing shifting into
electronic marketing or e-marketing. In this research, from interviews with key person sources
found that e-marketing is becoming a new way in the effort to communicate their ideas to the
broader target. From 12 respondents were used as the data source, it appears that most
respondents aged 41-50 years old, (33 %). The highest number of respondents involved in this
study were women (75%) with 80% of educational background were undergraduate level.
Keywords— e-marketing; social organizations; non-profit organizations
ABSTRAK
Organisasi nirlaba adalah institusi atau kelompok beberapa individu yang memiliki tujuan
tertentu dan bekerja sama untuk mencapai tujuan. Dalam pengembangan organisasi nirlaba juga
perlu melakukan kegiatan penggalangan dana dalam banyak hal sesuai peraturan dan peraturan
organisasi mereka. Organisasi akan melakukan upaya pemasaran, setidaknya kegiatan promosi
untuk mensponsori penggalangan dana untuk organisasi nirlaba atau untuk menyampaikan
keprihatinan mereka. Salah satu alat yang kita gunakan saat ini adalah media online, jadi pola
pemasaran bergeser menjadi electronic marketing atau e-marketing. Dalam penelitian ini, dari
wawancara dengan narasumber utama ditemukan bahwa e-marketing menjadi cara baru dalam
upaya mengkomunikasikan gagasan mereka ke sasaran yang lebih luas. Dari 12 responden
digunakan sebagai sumber data, nampak bahwa sebagian besar responden berusia 41 -50 tahun,
(33%). Jumlah responden terbanyak yang terlibat dalam penelitian ini adalah perempuan (75%)
dengan 80% latar belakang pendidikan adalah tingkat sarjana.
Kata kunci-pemasaran elektronik; organisasi sosial; organisasi nirlaba
Non-profit organizations are an institution or a group of some individuals who have a
specific purpose and work together to achieve goals. In the development of non-profit
organizations also need to do a fundraising activity in many ways according to the laws and rules
of their organization. Organizations will undertake marketing efforts, at least promotion
activities to sponsor fundraising for the nonprofit organization or to delivering their concern.
One of the tools, we use today is the online media, so the pattern of marketing shifting into
electronic marketing or e-marketing. In this research, from interviews with key person sources
found that e-marketing is becoming a new way in the effort to communicate their ideas to the
broader target. From 12 respondents were used as the data source, it appears that most
respondents aged 41-50 years old, (33 %). The highest number of respondents involved in this
study were women (75%) with 80% of educational background were undergraduate level.
Keywords— e-marketing; social organizations; non-profit organizations
ABSTRAK
Organisasi nirlaba adalah institusi atau kelompok beberapa individu yang memiliki tujuan
tertentu dan bekerja sama untuk mencapai tujuan. Dalam pengembangan organisasi nirlaba juga
perlu melakukan kegiatan penggalangan dana dalam banyak hal sesuai peraturan dan peraturan
organisasi mereka. Organisasi akan melakukan upaya pemasaran, setidaknya kegiatan promosi
untuk mensponsori penggalangan dana untuk organisasi nirlaba atau untuk menyampaikan
keprihatinan mereka. Salah satu alat yang kita gunakan saat ini adalah media online, jadi pola
pemasaran bergeser menjadi electronic marketing atau e-marketing. Dalam penelitian ini, dari
wawancara dengan narasumber utama ditemukan bahwa e-marketing menjadi cara baru dalam
upaya mengkomunikasikan gagasan mereka ke sasaran yang lebih luas. Dari 12 responden
digunakan sebagai sumber data, nampak bahwa sebagian besar responden berusia 41 -50 tahun,
(33%). Jumlah responden terbanyak yang terlibat dalam penelitian ini adalah perempuan (75%)
dengan 80% latar belakang pendidikan adalah tingkat sarjana.
Kata kunci-pemasaran elektronik; organisasi sosial; organisasi nirlaba
Article Details
How to Cite
Joshua, M., & Puniawan, I. M. E. (2017). EFEKTIVITAS PENERAPAN E-MARKETING PADA KOMUNIKASI PEMASARAN SOSIAL ORGANISASI NIRLABA DI BALI. Jurnal Ekonomi Dan Pariwisata, 12(2). https://doi.org/10.36002/jep.v12i2.246
Section
Articles
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.