ANALISIS LITERASI KEUANGAN PADA MAHASISWA PROGRAM STUDI AKUNTANSI UNIVESITAS DHYANA PURA
Article Sidebar
Published:
Oct 15, 2019
Dimensions
Altmetrics
Statistics
Read Counter : 283
Download : 46
Main Article Content
Abstract
ABSTRAK
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui indeks literasi keuangan mahasiswa Program Studi Akuntasi Universitas Dhyana Pura, dengan indicator tingkat pengetahuan mengenai lembaga jasa keuangan (1), pengetahuan mengenai produk dan layanan lembaga jasa keuangan (2), sumber informasi keuangan (3), rencana pengelolaan keuangan (4), rencana penganggaran keuangan (5), rencana ketahanan keuangan (6), dan penggunaan produk layanan lembaga jasa keuangan (7). Teknik pengambilan sampel menggunakan metode simple random sampling. Data yang diperoleh menggunakan kuesioner sebanyak pada 46 responden. Teknik analisis data yang digunakan adalah analisis deskriptif. Hasil penelitian ini adalah pengetahuan mengenai lembaga jasa keuangan mahasiswa Program Studi Akuntasi Universitas Dhyana Pura sebagian besar hanya mengetahui perbankan dan koperasi, responden lebih yakin dengan lembaga perbankan karena lembaga tersebut diawasi dan diatur pemerintah (1). Produk layanan jasa keuangan yang paling diketahui oleh responden adalah tabungan (2). Sumber informasi mengenai produk layanan jasa keuangan tertinggi diperoleh dari social media (3). Pengelolaan keuangan lebih digunakan untuk pemenuhan kebutuhan sehari-hari (4). Responden melakukan penganggaran keuangan yang rinci dan berkomitmen penuh untuk menjalankan penggangaran keuangan (5). Rencana ketahanan keuangan untuk hari tua adalah menabung dan jika terjadi hal-hal yang tidak direncanakan adalah menarik tabungan (6). Produk keuangan yang digunakan tertinggi adalah tabungan, dimana tingkat transaksi tertinggi adalah satu kali dalam sebulan dan sebagian besar responden masih memilih bertransaksi dalam bentuk cash (7).
Kata Kunci: Literasi Keuangan, Lembaga Jasa Keuangan.
ABSTRACT
The purpose of this study was to determine the index of financial literacy of the Accounting Study Program students at the University of Dhyana Pura, with an indicator of the level of knowledge regarding financial service institutions (1), knowledge of financial service institutions' products and services (2), financial information sources (3), plans financial management (4), financial budgeting plans (5), financial security plans (6), and the use of financial services institution service products (7). The sampling technique uses simple random sampling method. Data obtained using questionnaires as much as 46 respondents. The data analysis technique used is descriptive analysis. The results of this study are that the knowledge of financial services institutions of Accounting Study Program students at Dhyana Pura University mostly only knows banking and cooperatives, respondents are more confident with banking institutions because these institutions are supervised and regulated by the government (1). The financial services product most known to respondents is savings (2). The highest source of information about financial service products is obtained from social media (3). More financial management is used to fulfill daily needs (4). Respondents conduct detailed financial budgeting and are fully committed to carrying out financial budgeting (5). The plan for financial security for old age is saving and if things happen that are not planned it is attracting savings (6). The highest financial product used is savings, where the highest transaction rate is once a month and most respondents still choose to make cash transactions (7).
Keywords: Financial Literacy, Financial Service Instituions.
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui indeks literasi keuangan mahasiswa Program Studi Akuntasi Universitas Dhyana Pura, dengan indicator tingkat pengetahuan mengenai lembaga jasa keuangan (1), pengetahuan mengenai produk dan layanan lembaga jasa keuangan (2), sumber informasi keuangan (3), rencana pengelolaan keuangan (4), rencana penganggaran keuangan (5), rencana ketahanan keuangan (6), dan penggunaan produk layanan lembaga jasa keuangan (7). Teknik pengambilan sampel menggunakan metode simple random sampling. Data yang diperoleh menggunakan kuesioner sebanyak pada 46 responden. Teknik analisis data yang digunakan adalah analisis deskriptif. Hasil penelitian ini adalah pengetahuan mengenai lembaga jasa keuangan mahasiswa Program Studi Akuntasi Universitas Dhyana Pura sebagian besar hanya mengetahui perbankan dan koperasi, responden lebih yakin dengan lembaga perbankan karena lembaga tersebut diawasi dan diatur pemerintah (1). Produk layanan jasa keuangan yang paling diketahui oleh responden adalah tabungan (2). Sumber informasi mengenai produk layanan jasa keuangan tertinggi diperoleh dari social media (3). Pengelolaan keuangan lebih digunakan untuk pemenuhan kebutuhan sehari-hari (4). Responden melakukan penganggaran keuangan yang rinci dan berkomitmen penuh untuk menjalankan penggangaran keuangan (5). Rencana ketahanan keuangan untuk hari tua adalah menabung dan jika terjadi hal-hal yang tidak direncanakan adalah menarik tabungan (6). Produk keuangan yang digunakan tertinggi adalah tabungan, dimana tingkat transaksi tertinggi adalah satu kali dalam sebulan dan sebagian besar responden masih memilih bertransaksi dalam bentuk cash (7).
Kata Kunci: Literasi Keuangan, Lembaga Jasa Keuangan.
ABSTRACT
The purpose of this study was to determine the index of financial literacy of the Accounting Study Program students at the University of Dhyana Pura, with an indicator of the level of knowledge regarding financial service institutions (1), knowledge of financial service institutions' products and services (2), financial information sources (3), plans financial management (4), financial budgeting plans (5), financial security plans (6), and the use of financial services institution service products (7). The sampling technique uses simple random sampling method. Data obtained using questionnaires as much as 46 respondents. The data analysis technique used is descriptive analysis. The results of this study are that the knowledge of financial services institutions of Accounting Study Program students at Dhyana Pura University mostly only knows banking and cooperatives, respondents are more confident with banking institutions because these institutions are supervised and regulated by the government (1). The financial services product most known to respondents is savings (2). The highest source of information about financial service products is obtained from social media (3). More financial management is used to fulfill daily needs (4). Respondents conduct detailed financial budgeting and are fully committed to carrying out financial budgeting (5). The plan for financial security for old age is saving and if things happen that are not planned it is attracting savings (6). The highest financial product used is savings, where the highest transaction rate is once a month and most respondents still choose to make cash transactions (7).
Keywords: Financial Literacy, Financial Service Instituions.
Article Details
How to Cite
Cahyadi, L. D. C. R. (2019). ANALISIS LITERASI KEUANGAN PADA MAHASISWA PROGRAM STUDI AKUNTANSI UNIVESITAS DHYANA PURA. Seminar Ilmiah Nasional Teknologi, Sains, Dan Sosial Humaniora (SINTESA), 2. https://doi.org/10.36002/snts.v0i0.827
Section
Articles
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.