SISTEM PENDUKUNG KEPUTUSAN PENILAIAN KINERJA DOSEN DENGAN IT BALANCED SCORECARD
DOI:
https://doi.org/10.36002/jutik.v6i1.1008Abstract
ABSTRACT To develop competent educators in line with the vision and mission of higher education certainly requires a variety of efforts that are measurable and sustainable. Many efforts can be made so that these goals can be achieved, one of which is through lecturer performance appraisal. To carry out the process of evaluating the performance of lecturers is inseparable from the participation of the support unit of the institution in providing data and information related to the track record of lecturers in carrying out the tri dharma activities of higher education. In designing the performance appraisal system, the IT Balanced Scorecard perspective approach is adopted, namely the company's contribution, operational excellence, user orientation and future orientation. The results of this study found that the perspective of operational excellence and user orientation contribute to the educational aspect. For the perspective of corporate contribution more towards aspects of research and community service. As for the future orientation perspective, in addition to influencing research and service aspects, it also contributes to the supporting aspects. In addition, by using the IT Balanced Scorecard method, several supporting subsystems can be developed for each unit to facilitate the institution in assessing the performance of lecturers at Primakara STMIK. Keywords: Decision Support System, Lecturer Performance, IT Balanced ScorecardABSTRAK
Untuk menghasilkan tenaga pendidik yang kompeten sejalan dengan visi dan misi perguruan tinggi tentunya memerlukan berbagai upaya yang yang terukur dan berkesinambungan. Banyak upaya yang bisa dilakukan agar tujuan tersebut dapat dicapai, salah satunya melalui penilaian kinerja dosen. Untuk melakukan proses penilaian kinerja dosen tidak terlepas dari peran serta unit pendukung dari intitusi dalam memberikan data dan informasi terkait rekam jejak dosen dalam melaksanakan kegiatan tri dharma perguruan tinggi. Dalam perancangan system penilaian kinerja ini dilakukan dengan pendekatan perspektif IT Balanced Scorecard, yaitu kontribusi perusahaan, kesempurnaan operasional, orientasi pengguna dan orientasi masa depan. Hasil dari penelitian ini diperoleh bahwa perspektif oprational excelent dan user orientation berkontribusi pada aspek pendidikan. Untuk perspektif corporate contribution lebih ke arah aspek penelitian dan pengabdian masyarakat. Sedangkan untuk perspektif future orientation selain berpengaruh pada aspek penelitian dan pengabdian juga memiliki kontribusi pada aspek penunjang. Selain itu, dengan menggunakan metode IT Balanced Scorecard dapat dikembangkan beberapa subsistem pendukung untuk setiap unit yang memudahkan institusi dalam melakukan penilaian kinerja dosen di STMIK Primakara.
Kata Kunci: Sistem Pendukung Keputusan, Kinerja Dosen, IT Balanced Scorecard
Downloads
Additional Files
Published
2020-01-23
How to Cite
Putra, I. G. J. E., & Pemayun, A. A. G. A. W. (2020). SISTEM PENDUKUNG KEPUTUSAN PENILAIAN KINERJA DOSEN DENGAN IT BALANCED SCORECARD. JUTIK : Jurnal Teknologi Informasi Dan Komputer, 6(1). https://doi.org/10.36002/jutik.v6i1.1008
Issue
Section
Articles
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.