RENSTRA SISTEM INFORMASI PENGUKURAN KINERJA DOSEN DENGAN IT BALANCED SCORECARD
DOI:
https://doi.org/10.36002/jutik.v5i1.632Abstract
ABSTRACT Performance measurement is very essential for universities that want to stay superior and compete in national and global. With the lack of research and community service carried out by STMIK Primakara lecturers, institutionally, these problems have an impact on achieving the campus vision and mission, especially in STMIK Primakara lecturers' quality assurance. Strategic planning of information systems for measuring lecturer performance is carried out using the IT Balanced Scorecard perspective approach, namely company contribution, operational perfection, user orientation and future orientation. The results of this study in the perspective of organizational contributions have 3 strategic objectives, namely lecturer honorarium, research budget, community service, lecturer development, publications, internal / external grants. In the orientation perspective the user has 2 strategic goals, namely increasing service to students, increasing service to the community. In the perspective of operational excellence, there are 2 strategic objectives, namely the improvement of the teaching and learning process by lecturers, the present learning content by the lecturers. In the perspective of future orientation, it has 5 strategic objectives, namely research, community service, scientific publications, further study of lecturers, development of lecturer competencies. In addition to producing 12 strategic objectives, in this study also produced 27 key performance indicators that will be used as lecturer performance at STMIK Primakara Keywords : Strategic Plan, Information System, Lecturer Performance, IT Balanced ScorecardABSTRAK
Pengukuran kinerja merupakan hal yang sangat essensial bagi perguruan tinggi yang ingin tetap unggul dan bersaing dalam kancah nasional maupun global. Dengan minimnya jumlah penelitian dan pengabdian kepada masyarakat yang dilakukan oleh dosen STMIK Primakara, secara kelembagaan, permasalahan tersebut berdampak pada pencapaian visi dan misi kampus khususnya pada penjaminan mutu dosen STMIK Primakara. Perencanaan strategis sistem informasi pengukuran kinerja dosen ini dilakukan dengan pendekatan perspektif IT Balanced Scorecard, yaitu kontribusi perusahaan, kesempurnaan operasional, orientasi pengguna dan orientasi masa depan. Hasil dari penelitian ini dalam perspektif kontribusi organisasi memiliki 3 sasaran strategis, yaitu honorarium dosen, anggaran untuk penelitian, pengmas, pengembangan dosen, publikasi, dana hibah internal/eksternal. Dalam perspektif orientasi pengguna memiliki 2 sasaran startegis, yaitu peningkatan pelayanan kepada mahasiswa, peningkatan pelayanan kepada masyarakat. Dalam perspektif keunggulan operasional memiliki 2 sasaran startegis, yaitu peningkatan proses belajar mengajar oleh dosen, konten pembelajaran yang kekinian oleh dosen. Dalam perspektif orientasi dimasa depan memiliki memiliki 5 sasaran startegis, yaitu penelitian, pengabdian masyarakat, publikasi ilmiah, studi lanjut dosen, pengembangan kompetensi dosen. Selain menghasilan 12 sasaran strategis, dalam penelitian ini pula menghasilkan 27 key performance indicator yang akan digunakan sebagai kinerja dosen di STMIK Primakara
Kata Kunci: Renstra, Sistem Informasi, Kinerja Dosen, IT Balanced Scorecar
Downloads
Additional Files
Published
2019-02-05
How to Cite
Putra, I. G. J. E., & Pemayun, A. A. G. A. W. (2019). RENSTRA SISTEM INFORMASI PENGUKURAN KINERJA DOSEN DENGAN IT BALANCED SCORECARD. JUTIK : Jurnal Teknologi Informasi Dan Komputer, 5(1). https://doi.org/10.36002/jutik.v5i1.632
Issue
Section
Articles
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.