KOPI ARABIKA JEMPOLAN CATUR VILLAGE, KINTAMANI: PRODUCT AND PROMOTIONAL MIX ANALYSIS

Main Article Content

Ni Luh Christine Prawitha Sari Suyasa
I Made Ray Tedy Setiawan
Maria Regina

Abstract

ABSTRACT

This research aims to identify the coffee product and analyze the promotion strategy of Kopi Arabika Jempolan Catur Village, Kintamani. It’s using descriptive qualitative method and data collection based on interview session with the local people, UUP Catur Paramitha located in Subak Abian Sari Kenjung, Catur Village, Kintamani, Bangli.
The research found that the coffee product is based on the category of production: a) wet product, b) dry products, and c) products come from waste and coffee grounds and its uses. The promotion strategy can be done through: a) advertising through newspaper, printed stickers, b) sales promotion by distributing samples and free trials, c) personal selling through collaboration with local restaurant nearby, d) Direct marketing by opening coffee outlets, e) Public relation that is held through religious and non-religious event.
Keywords: Coffee, Promotional Mix, Promotion Strategy

ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi produk kopi dan menganalisa strategi promosi Kopi Arabika Jempolan Desa Catur, Kintamani, dengan menggunakan metode kualitatif dan pengumpulan data berdasarkan wawancara dengan masyarakat lokal, pengelola UUP Catur Paramitha berlokasi di Subak Abian Sari Kenjung, Desa Catur, Kintamani, Bangli. Temuan dari penelitian ini adalah produk kopi dikategorikan berdasarkan dari produksinya, antara lain: a) Produk basah; b) Produk kering; c) Produk dari ampas kopi dan biji kopi sisa hasil pemilahan. Strategi promosi dapat dilakukan melalui: a) pemasaran melalui media cetak: koran, stiker; b) Promosi penjualan dengan cara membagikan sampel dan penawaran kopi gratis untuk dicoba; c) penjualan produk kopi dengan cara bekerjsama dengan restaurant sekitar, d) Pemasaran langsung dengan cara membuka outlet kopi pada tempat yang ramai, e) Pemasaran melalui aktifitas dengan masyarakat pada acara – acara keagamaan maupun bukan keagamaan.
Kata Kunci: Kopi, Bauran Promosi, Strategi Pemasaran

Article Details

How to Cite
Suyasa, N. L. C. P. S., Setiawan, I. M. R. T., & Regina, M. (2018). KOPI ARABIKA JEMPOLAN CATUR VILLAGE, KINTAMANI: PRODUCT AND PROMOTIONAL MIX ANALYSIS. Seminar Ilmiah Nasional Teknologi, Sains, Dan Sosial Humaniora (SINTESA), 1. https://doi.org/10.36002/snts.v0i0.507
Section
Articles