Factors Affecting Guest Satisfaction at The Haven Bali Seminyak Hotel Faktor-Faktor yang Mempenggaruhi Kepuasan Tamu Pada Hotel The Haven Bali Seminyak
Isi Artikel Utama
Abstrak
This study identifies and analyses factors influencing guest satisfaction at The Haven Bali Seminyak Hotel. Guest satisfaction is an essential factor in the sustainability of the hotel business, especially amidst the tight competition of the Bali tourism industry. This study uses a quantitative approach with a factor analysis method on 150 respondents selected through the Accidental Sampling technique. Data were collected using a questionnaire with 15 indicators, with the help of SPSS 25 for Windows software. Factor analysis identifies four factors influencing guests' staying at The Haven Bali Seminyak Hotel. These four factors consist of (1) Technical Service Quality, (2) Service Procedures and Efficiency, (3) Human Resources, and (4) Employee Responsiveness. In this study, technical service quality is the dominant factor determining guest satisfaction at The Haven Bali Seminyak Hotel. Based on this study's results, improving technical service standards is recommended. Through increasing accuracy in repairing damaged facilities, accelerating responses to guest requests, and ensuring all work equipment is in good condition and ready to use, regular training for employees directly involved in service needs to be improved so that they can provide services quickly, accurately, and in a friendly manner.
Rincian Artikel

Artikel ini berlisensiCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Referensi
Adam, W. N. 2020. Pengaruh Pengembangan Sumber Daya Manusia Dan Kompetensi Terhadap Kinerja Pada Karyawan Hotel Niagara Parapat (Doctoral dissertation, Universitas Medan Area).
Dunakhir, S. 2019. Uji Reliabilitas dan Normalitas Instrumen Kajian Literasi Keuangan.
Guspul, A. 2014. Pengaruh kualitas pelayanan dan kepercayaan terhadap kepuasan nasabah. Jurnal Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat UNSIQ, 1(1), 40-54.
Halim, K. C., Chandra, E. V., & Lie, M. T. 2025. Pengaruh Pemasaran Afiliasi dan Ulasan Online dalam Keputusan Pembelian. AkMen JURNAL ILMIAH, 22(1), 26-35.
Herawati, T., & Priadi, R. 2025. Komunikasi pemerintah kelurahan dalam menunjang efisiensi pelayanan administrasi masyarakat: kasus di kelurahan Sumber Sari, kota Tanjungbalai. GOVERNANCE: Jurnal Ilmiah Kajian Politik Lokal dan Pembangunan, 11(3), 272-277.
Herianto, I.M.A. 2022. Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kunjungan Wisatawan di Pantai Batu Bolong Canggu, Kuta Utara, Kabupaten Badung. Tesis. Universitas Dhyana Pura.
Hidayat, D. F., Ode, L., Safar, A., & Fathimahhayati, L. D. 2023. Analisis Kualitas Pelayanan Menggunakan Metode Servqual Dan Importance Performance Analysis (IPA)(Studi Kasus: PDAM Tirta Tuah Benua Kutai Timur). J. Tek. Ind, 9(1), 167-176.
Jumheri, S., & Paludi, S. 2023. Analisis Kualitas Pelayanan, Persepsi Harga, Dan Promosi Dalam Mempengaruhi Kepuasan Tamu Hotel. Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Ekonomi, 20(02), 231-244.
Kasinem, K. 2021. Pengaruh kepercayaan dan kualitas pelayanan terhadap kepuasan konsumen pada Hotel Bukit Serelo Lahat. Jurnal Media Wahana Ekonomika, 17(4), 329-339
Leonard, M., & Arroisi, H. M. 2023. Faktor yang mempengaruhi kepuasan pelanggan. Jurnal Riset Manajemen, 1(1), 54-67.
Mahira, M., Hadi, P., & Nastiti, H. 2021. Pengaruh kualitas produk dan kualitas pelayanan terhadap kepuasan pelanggan Indihome. Konferensi Riset Nasional Ekonomi Manajemen dan Akuntansi, 2(1), 1267-1283.
Prabawa, I. N. I. 2022. Analisis Faktor-faktor yang Mempengaruhi Kepuasan Tamu Favehotel Gatot Subroto Jakarta. Journal of Applied Management Research, 2(1), 44-52.
Rosita, E., Hidayat, W., & Yuliani, W. 2021. Uji validitas dan reliabilitas kuesioner perilaku prososial. FOKUS: Kajian Bimbingan Dan Konseling Dalam Pendidikan, 4(4), 279-284.
Rosita, E., Hidayat, W., & Yuliani, W. 2021. Uji validitas dan reliabilitas kuesioner perilaku prososial. FOKUS: Kajian Bimbingan Dan Konseling Dalam Pendidikan, 4(4), 279-284.
Sadewa.C.E.D.M. 2023. Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Wisatawan Menginap di Hotel Hyatt Regency Bali. Tesis. Universitas Dhyana Pura.
Sihombing, D. A., & Hellen, H. 2021. Faktor Yang Mempengaruhi Kepuasan Pelanggan Menginap di Chain Hotel. Khasanah Ilmu-Jurnal Pariwisata Dan Budaya, 12(1), 22-29.