HUBUNGAN PERSEPSI DIMENSI MUTU PELAYANAN DENGAN PEMANFAATAN PELAYANAN RAWAT JALAN PADA PASIEN JAMINAN KESEHATAN NASIONAL DI RUMAH SAKIT SILOAM BALI
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
BPJS of Health Services starting from January 1, 2014 to achieve health insurance for all of Indonesia citizen. The increasing number of utilization in Siloam Bali using JKN increased from the initial reception of JKN participants makes the hospital should keep and even improve the quality of health services to make people remain interested in utilizing health services provided hospital.
The purpose of this research was to determine the relation between quality of services dimension with the utilization of services in outpatient JKN patient on siloam hospitals bali year 2015. This research is descriptive quantitative research using cross sectional study. The number of samples in this study as many as 92 people using purposive sampling technique. The experiment was conducted in July-August 2015 using questionnaire research instrument. Data analysis using Chi-Square test.
The results showed the quality of outpatient JKN clinics of Siloam Hospitals Bali is quite good. The utilization rate for outpatient JKN clinics of Siloam Hospitals Bali is 64.1%. The results of the bivariate analysis shows that the quality of service dimension significantly associated with utilization of health services.
It can be concluded that there is a relationship between service quality with the utilization of health services at the outpatient JKN clinic in Siloam Hospital Bali. It is suggested to management Siloam Hospital Bali to keep improving the quality of services to patients even though the quality of service has good.
Keywords: quality of service, utilization of services, BPJS Health
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
Aditama, Y. 2006. Manajemen Administrasi Rumah Sakit. Edisi Kedua. Jakarta : UI-Press.
Alfiati, Y. 2009. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pemanfaatan Pelayanan Poli Obsgyn Di RSUD Banjarnegara. Jurnal KESMAS UAD Fakultas Kesehatan Masyarakat, Universitas Ahmad Dahlan, hal 196-206.
Azwar, A. 2008. Pengantar Administrasi Kesehatan Ed-3. Jakarta : Binarupa Aksara.
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta
Depkes RI. 2004. Keputusan Menteri Kesehatan Republik Indonesia tentang Kebijakan Dasar Pusat Kesehatan Masyarakat. Jakarta.
Depkes RI. 2004. Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 40 Tahun 2004 Tentang Sistem Jaminan Sosial Nasional. Jakarta.
Depkes RI. 2009. Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 36 Tahun 2009 Tentang Kesehatan. Jakarta.
Depkes RI. 2009. Undang Undang Republik Indonesia Nomor 44 tahun 2009 tentang Rumah Sakit. Jakarta.
Effendy, F. dan Makhfudi. 2009. Keperawatan Kesehatan Komunitas. Jakarta : Salemba Medika.
Gemala R. H. 2008. Pedoman Manajemen Informasi Kesehatan di Sarana Pelayanan Kesehatan. Jakarta: UI Press.
Hasby, H. 2012. Analisis Hubungan Persepsi Pasien Tentang Mutu Pelayanan Dengan Pemanfaatan Ulang Pelayanan Rawat Jalan Puskesmas Poncol Kota Semarang Tahun 2012. Jurnal Kesehatan Masyarakat FKM UNDIP, 1(2), Hal. 37 – 47.
Ilyas, Y. 2003. Mengenal Asuransi-Review Utilisasi, Manajemen Klaim dan Fraud. Jakarta: UI Press.
Jefkins, F. 2002. Public Relations. Jakarta: PT. Gramedia.
KEMENKES RI. 2014. Buku Pegangan Sosialisasi Jaminan Kesehatan Nasional Dalam Sistem Jaminan Sosial Nasional. Jakarta.
Lubis, D. 2013. Gambaran Perilaku Masyarakat Terhadap Pemanfaatan Program Jaminan Persalinan (Jampersal) Dalam Melakukan Persalinan Di Puskesmas Namorambe Kabupaten Deli Serdang. Skripsi Sarjana. Fakultas Kesehatan Masyarakat. Universitas Sumatera Utara. Medan.
Moenir. 2002. Manajemen Pelayanan Umum di Indonesia. Jakarta:Bumi Aksara.
Mukti, Y. 2013. Pengaruh Mutu Layanan Kesehatan Terhadap Kepuasan Pasien Rawat Inap Di Rumah Sakit Woodward Kota Palu. Jurnal AAK, 2(3), hal. 35-41.
Muninjaya, A.A Gde., 2011. Manajemen Mutu Pelayanan Kesehatan. Jakarta:EGC.
Notoatmodjo, S. 2003. Pendidikan dan Perilaku Kesehatan. Jakarta : Rineka Cipta.
Notoatmodjo, S. 2005. Metode Penelitian Kesehatan. Jakarta : Rineka Cipta.
Notoatmodjo, S. 2007. Promosi Kesehatan dan Ilmu Perilaku. Jakarta : Rineka Cipta.
Ratminto, A. dan Winarsih. 2006. Manajemen Pelayanan-Pengembangan Konseptual, penerapan Citizen’s Charter dan Standar Pelayanan Minimal. Yogyakarta:Pustaka Pelajar.
Riduwan. 2005. Belajar Mudah Penelitian Untuk Guru, Karyawan dan Peneliti Pemula, Bandung : Alfabeta.
Riyadi, R., 2015. Mutu Pelayanan Kesehatan Peserta Jaminan Kesehatan Nasional di Puskesmas Kecamatan Kembangan Jakarta Barat. Skripsi Sarjana. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah, Jakarta.
Rumengan, D., 2015. Faktor-Faktor yang Berhubungan dengan Pemanfaatan Pelayanan Kesehatan Pada Peserta BPJS Kesehatan di Puskesmas Paniki Bawah Kecamatan Mapanget Kota Manado. Jurnal Ilmu Kesehatan Masyarakat Universitas Sam Ratulangi, 5(1), hal. 88-100.
Sugiyono. 2010. Statistika untuk Penelitian. Bandung : Alfabeta.
Wijono, D. 2000. Manajemen Mutu Pelayanan Kesehatan Vol.2. Surabaya : Airlangga University Press.