THE PROFILE OF COMMUNICATION STRATEGIES USED BY JUNIOR HIGH SCHOOL ENGLISH TEACHERS IN TEACHING AND LEARNING PROCESS IN SMPK 1 HARAPAN DENPASAR

Ni Putu Lindawati

Abstract


ABSTRACT

This study aimed at describing Communication Strategies used by Junior High School English
teachers in SMPK 1 Harapan Denpasar. It includes kinds of Communication Strategies, the
reasons of the use of Communication Strategies and the students perception toward
Communication Strategies used by the teachers. The subjects of this study were Junior High
School English teachers of the eighth grades of SMPK 1 Harapan Denpasar. The data were
collected by using some instruments namely observation sheet, questionaire and interview guide.
The kinds of Communication Strategies were gathered by observing and recording the teacher
during teaching and learning process, while the questionnaire was used to investigate the
students perception toward the Communication Strategies used by the teachers. The results of
this study showed that there were 14 kinds of Communication Strategies used by the teachers.
Code switching strategy was the most frequently used by the teachers. It occurred for 35 times in
teaching and learning process. The reasons of the teachers used those strategies were to improve
the students speaking abilities during teaching and learning process, and made them understood
the material. The data also showed that the teachers got positive perception from their students in
applying Communication Strategies during teaching and learning process.
 
Key words: Communication strategies, english teacher, teaching and learning process.
 
ABSTRAK
 
Kajian ini bertujuan untuk menjelaskan strategi komunikasi yang digunakan oleh guru-guru
SMP bahasa Inggris di SMPK 1 Harapan Denpasar. Ini termasuk jenis strategi komunikasi.
Alasan menggunakan strategi komunikasi yaitu untuk mengarahkan peserta didik ke arah
strategi komunikasi yang digunakan oleh para guru. Subyek penelitian ini adalah guru-guru
bahasa Inggris kelas VIII B SMPK 1 Harapan Denpasar. Data yang dikumpulkan dengan
menggunakan beberapa instrumen yaitu pengamatan, lembar kuesioner dan wawancara. Jenis
strategi komunikasi ini dilakukan dengan cara mengamati dan merekam kegiatan para guru
selama kegiatan belajar mengajar, sementara kuesioner tersebut digunakan untuk melakukan
penelitian kepada peserta didik ke arah strategi komunikasi yang digunakan oleh para guru.
Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa ada 14 jenis strategi komunikasi yang digunakan oleh
para guru. Strategi alih kode adalah strategi yang paling sering digunakan oleh para guru. Itu
terjadi pada 35 kali pada kegiatan belajar mengajar. Alasan para guru menggunakan strategi
komunikasi ini adalah untuk meningkatkan kemampuan para peserta didik selama berbicara
                                                                                                                        
bahasa Inggris, mengetahui kegiatan mereka selama belajar mengajar, dan guru tersebut
mampu membuat mereka untuk memahami materi tersebut. Data tersebut juga menunjukkan
bahwa para guru mendapatkan persepsi yang positif dari para peserta didik mereka dalam
menerapkan strategi komunikasi pada kegiatan belajar mengajar.

Kata kunci: Strategi komunikasi, guru bahasa inggris dan kegiatan belajar mengajar.

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


2442-6865

2548-7639