THE VERBAL AND VISUAL SIGNS OF TOURIST ATTRACTION FOUND IN BALI BEST ADVENTURE MAGAZINE
DOI:
https://doi.org/10.36002/litera.v4i1.593Abstract
ABSTRACTThe sign can be found in many aspects of our daily life and in everywhere, for example in the
advertisement. Advertisement is a social communication which is used by the advertiser
to campaign the products or services to the customer. The purpose of this study is to analyze
the verbal and visual signs and the types of meaning and function of language found in Bali Best
Adventure Magazine. The data were collected by documentation, purposive sampling and
interview with Creative Designer and Director of Sales to gain more data found in the
advertisement from Bali Safari and Marine Park. The data was analyzed descriptive qualitative
based on the theory of Saussure (1966) and Leech (1981). The result of this study showed the
verbal signs in the advertisement is classified into four parts such as the headline, body copy,
signature line, and standing detail. Besides, the visual signs are usually described based on the
illustration component in the advertisement. There were three types of meaning and functions
are identified in this study. Those meanings are conceptual, connotative and affective meaning.
While the functions of language are informational, directive and expressive functions.
Keywords: Verbal sign, visual sign, advertisements, types of meaning and
language functions
ABSTRAK
Sebuah tanda bisa ditemukan dalam berbagai aspek kehidupan sehari-hari misalnya
pada iklan. Iklan adalah komunikasi sosial yang digunakan oleh pengiklan untuk
mempromosikan sebuah produk atau jasa terhadap pelanggan. Tujuan dari penelitian
ini adalah untuk menganalisis tanda verbal dan visual serta tipe makna dan fungsi
bahasa yang terdapat dalam majalah Bali Best Adventure. Data ini dikumpulkan
dengan menggunakan metode dokumentasi, sampling purposive dan wawancara
dengan pembuat iklan dan Direktur Penjualan untuk memperoleh banyak data yang
ditemukan pada iklan Bali Safari and Marine Park. Penelitian ini menggunakan
deskriptif kualitatif berdasarkan pada teori Saussure (1966) dan Leech (1981). Hasil
penelitian ini menunjukkan tanda verbal pada iklan dikelompokkan menjadi empat
bagian yaitu judul iklan, konten iklan, brand atau harga dari suatu produk dan cara
memperoleh suatu informasi terhadap iklan tersebut. Di samping itu, tanda visual
dideskripsikan berdasarkan pada sebuah komponen illustrasi yang terdapat pada iklan.
Ada tiga jenis makna dan fungsi bahasa yang diidentifikasi pada penelitian ini. Tipe
makna tersebut adalah makna konseptual, konotatif dan afektif. Sedangkan pada fungsi
bahasa yaitu fungsi informasional, direktif dan expresif.Kata kunci: Tanda verbal, tanda visual, iklan, tipe makna dan fungsi bahasa.
Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Additional Files
Published
2019-01-29
How to Cite
Prasetya, I. G. E. K., Erfiani, N. M. D., & Suari, N. L. D. (2019). THE VERBAL AND VISUAL SIGNS OF TOURIST ATTRACTION FOUND IN BALI BEST ADVENTURE MAGAZINE. LITERA : Jurnal Bahasa Dan Sastra, 4(1). https://doi.org/10.36002/litera.v4i1.593
Issue
Section
Articles
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.